De schietsportvereniging Zeist is opgericht in 1956 en vierde dus haar 50 jarige bestaan in 2006. De vereniging is inmiddels al een tweetal keren verhuisd, zij is namelijk begonnen in de Jufferstraat te Zeist, vervolgens verhuisd naar de Hortensialaan en sinds enkele jaren zitten we op de Van der Heijdenlaan in Zeist.

De term ‘schietsport’ is de verzamelnaam voor alle vormen van schieten met geweer of pistool. Een luchtdrukgeweer schiet kogels af door de ontlading van gas onder druk, zoals de luchtbuks die op de kermis wordt gebruikt. Let op: doordat er op de kermis ronde kogeltjes worden gebruikt is de precisie niet groot!

Schietsportvereniging Zeist is aangesloten bij de KNSA (Koninklijke Nederlandse Schutters Associatie). Als lid van schietsportvereniging Zeist bent u automatisch lid van de KNSA. Bij schietsport vereniging Zeist kan men voor verschillende disciplines terecht. Wij hebben namelijk drie 10 meter banen waar zowel met klein kaliber pistool als met luchtpistool geschoten kan worden. We hebben drie 12 meter banen waar met klein kaliber geweer, karabijn of met luchtgeweer geschoten kan worden. Daarnaast hebben we ook nog drie 25 meter banen. Hier kan met zowel klein als groot kaliber pistool geschoten worden. Het grootste kaliber dat met pistool geschoten mag worden is .45. Daarnaast kan hier ook met geweer of karabijn geschoten worden. Hiervoor mogen alleen de kalibers .22 of 30 M1 gebruikt worden.

Voor een beperkt aantal leden dat zich hier voor opgegeven heeft, wordt er op elke eerste maandag van de maand voor de discipline militair pistool getraind op de 25 meter baan.

U kunt dus voor van alles terecht bij onze schietvereniging! SV Zeist is een vereniging waar gezelligheid en plezier in de schietsport een grote rol spelen. Veel leden hebben meer plezier in het zelfstandig schieten dan het voorbereiden en deelnemen aan wedstrijden.

Echter, een aantal leden is juist wel bezig zich voor te bereiden voor wedstrijden en dat is het leuke aan SV Zeist: het kan allebei! Je krijgt namelijk alle tijd en gelegenheid om je te verbeteren en voor te bereiden op wedstrijden. Als er bijvoorbeeld op de 25 meter baan getraind wordt voor militair pistool zijn de de andere banen voor de wedstrijdschutters beschikbaar om extra te trainen. Zo kun je elkaar ook weer verder helpen met tips, trucs en technieken!